TonsmosterdDoor Bart van der Sprong

Ton Schröer van 'Tons Mosterd en Heerlijkhedenbemachtigde via een veiling bij Serious Request een reclameplek. Maar liefst 20.001 euro had hij er voor over, een bedrag dat volledig ten goede komt van het goede doel. Dankzij Ton gaan er vanavond meer dan 1.500.000 televisietoestellen in het reclameblok tijdens 'Africa' voor 30 seconden op zwart: een enorme energiebesparing, volledig in de lijn met de milieuvriendelijke bedrijfsfilosofie van Tons Mosterd. Een nobel gebaar. Maar wat is nou die vrijheid? Ton betaald ruim 20.000(!) euro voor 30 seconden televisie. Zijn enige wens: een zwart beeld. Maar bij de Ster "worden ze een beetje zenuwachtig... last van zap-angst". Misschien komt er daarom een klein lampje in beeld tijdens die 30 seconden zodat mensen weten dat hun duurbetaalde televisie het nog doet en niet wegzappen. Een vreemde gang van zaken. De hele symboliek, of artistieke vrijheid, wordt hiermee teniet gedaan.

Het is niet iets schokkends wat er 'verboden' wordt, het gaat niet om bloot of bloed. Of moeten we de schuld niet bij de Ster liggen? Is het de alsmaar afnemende spanningsboog van de consument die de oorzaak is? Maar ja, wiens schuld is dat dan? Hoe dan ook, het gaat ver om censuur toe te passen op een televisiereclame zonder beeld. Zijn we zo bang voor iets onbekends? Is het zo raar dat iemand iets doet uit altruïstische overwegingen? Overigens heeft de website van Tons Mosterd waarschijnlijk nog nooit zoveel bezoekers geteld als vandaag. Een fantastische actie dus van Ton. Niet twee, maar drie vliegen in één klap: 20.001 euro aan het goede doel, een enorme milieubesparing én positieve reclame voor zijn milieuvriendelijke bedrijf. Noem het artistieke vrijheid, noem het vrijheid van meningsuiting. Mijn oproep aan de Ster: blijf af van deze heldendaad!